دانلود بهترین پاورپوینت ها

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی در اثر بخشی مدیران

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی در اثر بخشی مدیران


مشخصات فایل

تعداد صفحات 45
حجم 63 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت


توضیحات کامل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی در اثر بخشی مدیران

 

فرمت فایل: Word

تعداد صفحات: 45

 

در فرهنگ لغت (عمید ، 1326 ) کلمة مدیر به معنی اداره کننده ، گرداننده ، کسی که کاری اداره می کند آمده است .

مدیریت عبارتست از :

-هنر انجام دادن کار به وسیلة دیگران (فالت ، 1924، نقل از مختاری 1383 ).

-ایجاد محیطی مؤثر برای افرادی که در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می کنند. (کونتز وا و دانل ، 1972 ) .

-هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها (کاست رزنویک ، 1974 ).

-فراگرد هماهنگ سازی فعالیت فردی و گروهی در جهت هدفهای گروهی (دانلی و همکاران ، 1971).

-فرا گرد تبدیل اطلاعات به عمل ـ این فراگرد تغییر و تبدیل را تصمیم گیری می نامیم (فورستر ، 1962 ) .

-مدیریت فعالیتی است منظم در جهت تحقق هدفهای معین (علاقه بند ، 1372 ) .

-مدیریت در بعد انسانی و اسلامی عبارتست از کارکرد با مردم ،برای مردم و به خاطر مردم (میرکمالی ، 1367 ).

از تعریف های یاد شده و مفاهیم آن استفاده می شود که مدیریت در موقعیت گروهی صورت می گیرد و مدیران می توانند از طریق تقسیم کار ، از اعضای سازمان به تناسب قابلیت و استعدادی که دارند استفاده کنند و در سازمان ، منابع انسانی و مادی و مالی وجود دارد که مدیران در فرآیند مدیریت از این منابع به خوبی استفاده می کنند (مختاری ، 1383 ).

2-2-2-تعریف مدیریت آموزشی :

  • منظور اصلی مدیریت در هر سازمانی عبارتست از هماهنگ سازی کوششهای افراد انسان و استفادة مؤثر از منابع دیگر برای تحقق هدفهای سازمان . در مؤسسات آموزشی ، این هدفها مربوط به امور آموزش و پرورش و یادگیری است پس ، منظور از مدیریت در سازمانهای آموزشی ، تحقق هدفهای آموزشی و پیشبرد مؤثر آموزشی و یادگیری است (علاقه بند ، 1381 ) .
  • مدیریت آموزشی روندی اجتماعی است که با ایجاد ، نگهداری ، به فعالیت وا داشتن ، کنترل و یکسان ساختن انرژی سازمان یافتة مادی و انسانی در محدودة یک سیستم متحد که به منظور تحقق اهداف آموزشی تعیین شده طراحی شده است (حجازی ، 1382).
  • مدیریت آموزشی عبارت است از فرآیندی که کلیه فعالیتهای افراد همکار در سازمانهای آموزش و پرورش را در جهت رسیدن به هدفهای تعلیم و تربیت همسو و هماهنگ نموده و به استفادة صحیح از منابع فیزیکی و انسانی زمینه های مساعد و مناسب را جهت تحقق هدفهای فوق فراهم می سازد (نیاز آذری ، 1381 ).

مسئله اساسی برای مدیر آموزشی عبارت از کشف طرقی است که به وسیلة آنها بتوان ضمن ایجاد زمینه های مساعد برای تحقق هدفهای تعلیم و تربیت با همکاری و تعاون سایر افراد در گروه آموزشی امور محوله را به نحو مطلوب انجام دهد که در این زمینه می بایستی طوری عمل نماید که :

1-موجب پیدایش برنامة واحد و کلی مدرسه گردد .

2-چنان محیط عاطفی فراهم نماید که کلیة کارکنان ارزش خود را حس کنند و وابستگی خود را به سازمان آموزش درک نمایند .

3-فرصتهایی برای اندیشیدن و کار کردن گروهی مؤثر جهت همة کارکنان سازمان مربوطه بوجود آورد .

4-چنان روشهای مطلوب اداری بر قرار سازد که ایمان و اعتقاد معلم را نسبت به رسالت والای خویش افزایش بخشد .

5-محیط رشد فضایل و صفات والای انسانی همکاران خود را بر اساس رهنمودهای مکتب الهی اسلام فراهم سازد . (قرآنی مقدم ، 1375 )

2-2-3-منظور از رهبری در مدیریت چیست ؟

منظور از رهبری در مدیریت فراگرد اثر گذاری و نفوذ در رفتار اعضای سازمان برای یاری و هدایت آنها در ایفای وظایف سازمانی است ، مدیر در مقام رهبر به سرپرستی زیر دستان می پردازد با آنها ارتباط برقرار می کند . انگیزة کار و فعالیت در آنها بوجود آورد به حل مشکلات و کشمکشهای آنها می پردازد و به اقتضای تغییراتی که در شرایط کار پدید می آورد ، همه این کوششها به این منظور است که نیازها و اهداف سازمان و انحصار سازمان ، توأماً تحقق پیدا کند . بنابراین نقش رهبری در مدیریت حائز اهمیت و قابل بحث است .

 

فهرست مطالب

مقدمه

مبانی نظری پژوهش

مفهوم و تعریف مدیریت

تعریف مدیریت آموزشی

منظور از رهبری در مدیریت چیست ؟

رهبری در مدیریت سه ویژگی دارد

ملاکهای لازم برای انتخاب یک مدیر چیست ؟

مهارتهای لازم برای مدیران

وظایف مدیریت

کارکردهای مدیریت

وظایف عملی مدیران سازمانهای آموزشی

مدیریت و تصمیم گیری

مشکلات نظامهای مدیریت آموزشی

تعریف اثربخشی و کارآیی

منظور از رهبری «اثربخش » چیست ؟

چه نوع رهبری و مدیریت اثربخش «مطلوب » است ؟

مدیریت آموزشی اثر بخش

شرایط مدیریت اثربخش

محیط آموزشی اثر بخش

روابط انسانی اثربخش در مدیریت آموزشی

اثر بخشی رهبری در مقابل اثر بخشی مدیریت

ویژگیهای رهبران اثر بخش

نظریة تقویت و اثر بخشی رهبری

هوش

نظریة گاردنر در مورد هوش

هوش سازمانی چیست؟

هوش سازمانی از دیدگاه کارل آلبرخت

چرا هوش سازمانی؟

کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها

فرآیند OI در سازمان‌ها و شرکت‌ها

چشم انداز استراتژیک

مشارکت سازمانی

پیشینه تحقیق

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۸
modir admin

هوش سازمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی