نماد گرایی و هویت ملی حاکم بر قالی های دوره صفوی
نماد گرایی و هویت ملی حاکم بر قالی های دوره صفوی
با روی کار آمدن دودمان صفوی، باب تازه ای در فرهنگ و هنر ایران گشوده شد و ایران پس از چند سده که تحت سلطه حکومت های ملوک الطوایفی به سر می برد، صاحب حکومتی ملی و مرکزی شد. در طی دو سده و نیم سلطنت شاهان صفوی، رفاه و آسایش ممتادی که ایرانیان مدت های دراز از آن بی بهره بودند، به این کشور بازگشت و استقلال سیاسی و مذهبی و تقویت۔ تفکرات ملی گرایی در ایرانیان فراهم گردید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 40 |
حجم | 12879 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | هنر |
توضیحات کامل
عنوان: نماد گرایی و هویت ملی حاکم بر قالی های دوره صفوی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 40
هنر در حیطه فرهنگ و محیط اجتماعی، زاییده اندیشه است که در این میان، هنر قالی بافی نیز بدین سان از تمایلات فکری و فرهنگی تاثیر می پذیرد. برخی هنرها مانند قالی بافی، با پیشینه ی دراز، اعصار و قرون متمادی را پشت سر نهاده، همچنان در عرصه زندگی نقش آفرینی می کنند. این هنرها از انواع رویکردها و اندیشه های مختلف در هر زمان بهره گرفته و با تأثیرپذیری از آیین ها و فرهنگ های جوامع به تکامل و غنای هنری رسیده اند.
در این میان، قالی بافی از برجسته ترین نمادهای ملی، تاریخی و شاخص ترین عنصر هویت ایران محسوب می شود که آزمون زمان را پشت سر نهاده و هنرمندانه ترین و ماهرانه ترین طرح ها را که حاصل تلاش، اندیشه و ذوق هنرمندان ایرانی بوده را بر خود دیده است. از جمله ادواری که در آن به این هنر، جایی دو چندان داده شد و طرح های ملی و باستانی به همراه نقوش اساطیری، زمینه قالی را مزین نمود، دوران حکومت صفویان است.
در دوران صفوی هنر قالی بافی و تکنیک و تزیین این حوزه غنایی، بیش از پیش رونق یافت. شاهان صفوی که بعضأ خود هنرمند بودند، سعی زیادی در رشد و شکوفایی هنر و از جمله نساجی و هنرهای وابسته به آن داشتند و این امر را به عنوان مکمل فرایند تقویت قدرت و نفوذ خود در داخل و خارج مورد توجه قرار دادند. در این دوره، هنر و مذهب هماهنگ و هم رشد بوده و هر دو به سمت تعالی در حرکت بودند، کما اینکه هنر قالی بافی این دوران، نشأت گرفته از باورهایی است که ریشه یابی آنها، در دوران ملیت و مذهب ایرانی قابل پیگیری است. در این مقاله، نمادهایی چون اسلیمی و ختایی، نماد ترنج و لچک، باغ فردوس، درخت زندگی، نماد گرفت و گیر (شیر و گاو)، سیمرغ، طاووس، اژدها، نماد گل به همراه تاویل ها و ریشه یابی فرهنگی آن در دوره صفویه مورد بررسی قرار گرفته و نمونه هایی از زیباترین قالی های دوران صفویه که در موزه هنرهای دستی وین، باکو، ویکتوریا و ألبرت، پولدی پتسولی میلان، مجموعه مک مولان، هنرهای تزیینی وین، هنرهای زیبا و هنرهای زیبای بوستون نگهداری می شود، شرح داده خواهد شد.
أهداف مدنظر این مقاله به شرح زیر می باشد
- شناخت علایم و عناصر هویت ملی و مذهبی تفکر صفویه در قالی های این دوران.
- شناسایی نوع کاربرد عناصر هویتی و مذهبی صفویه در قالی ها.
در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود:
- آیا تفکرات ملیتی و مذهبی صفویه در نوع نقوش قالی های این زمان تاثیر گذارده است؟
- أیا ویژگی قالی های صفویه برگرفته از نوع کاربرد نمادین نقوش قالی های این دوران بوده است؟
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود